Izglītība Vide Iecava

Iecavas pirmsskolas izglītības iestādes “Dartija” bērniem āra nodarbības ir ikdiena, bet šajā dienā tika atzīmēti Ekoskolas programmas gada tēmas noslēguma diena. Un diena, kad šī mācību gada Bērnu ekopadomes pārstāvji Zvaniņu grupas bērni nodeva stafeti – ceļojošo vimpeli - jaunajai Ekopadomei - Rūķu grupas bērniem kopā ar skolotajām Baibu Teterļevu un Jolantu Alleri. Šī gada Bērnu ekopadomes koordinatori bija Indra Krauja un Agnese Galvanauska.

Āra diena pasaka

Āra izglītības dienā visu gandrīz skolnieku grupas bērni kopā ar Cūciņu Rozāliju mēģināja noķert Atkritumu Mošķi un izpildīt dažādus uzdevumus Ekoskolu tēmās. Pirms uzdevumu izpildes, iepriekšējā dienā dalības grupas saņēma Cūciņas nesto vēstuli ar norādēm, kurās vietās iestādes teritorijās atradīsies uzdevumu stacijas un kāda tēma tiks apskatīta noteiktajā stacijā. Vēstules teksts bija uzrakstīts, izmantojot mīklas, lai sekmētu bērnu abstraktās domāšanas procesu attīstību.

Aktīva darbošanās notika visu rīta cēlienu iestādes āra teritorijā. Kopīgajā pasākumā piedalījās arī bērni no iestādes filiāles grupas Mārītes, mērojot ceļu uz pasākumu kājām no Iecavas pamatskolas.

Āra diena 2.stacija

Pasākums  tika organizēts stacijās.

  1. Stacijā PĀRTIKA bērni noskaidroja, kurus dārzeņus, augļus uz mūsu iestādi ved vistālāk un kurus vistuvāk. Kas ir labi un kas ir sliktāk, kāpēc? Visi kopīgi nosprieda, ka vajadzētu ēst vairāk Latvijā audzētus dārzeņus un augļus, jo līdz šim tomātus piegādā no Spānijas, ķiplokus no Ķīnas, redīsus no Itālijas, bet tie visi TAČU ir pieejami pie mums Latvijā!
  2. Stacijā ŪDENS bērni izpētīja ūdens apriti dabā, noskaidroja, kam un kuram dzīvescikla nodrošināšanai ir nepieciešams ūdens. Bērni atbildēja uz dažādiem sagatavotiem jautājumiem, izmantojot balsošanas kartītes. Bērni nonāca pie atziņas, ka visgaršīgākais un veldzējošākais dzēriens ir ūdens, jo ūdens ir garšīgāks nekā kola!
  3. Stacijā SKOLAS VIDE UN APKĀRTNE bērni veica aktīvu pētniecisko darbību, izmantojot palielināmos stiklus, noteiktā laukumā sameklēja kukaiņus, noskaidroja, kā tos sauc, kuri kukaiņi dzīvo iestādes teritorijā, noskaidroja  kukaiņu nozīmi dabas procesu norisēs un katras grupiņas mīļākos kukaiņus. Tie ir: bite, tauriņš, skudra, mārīte.
  4. Stacijā MEŽS bērni, izmantojot planšetdatoru, kopā ar skolotājām noskatījās Cūkmena (SIA “Latvijas valsts meži”) uzdotos jautājumus un kartītēs mēģināja rast atbildes. Noskaidroja, kādi koki aug katras grupas āra laukumiņā, un ka katrai grupiņai atšķiras gaume uz koku patikšanu – vieniem patīk kastaņa, citiem ozols, bērzs, ābele vai krūmi: avenes un lazda.
  5. Stacijā ATKRITUMI bērniem bija iespēja, praktiski darbojoties, sašķirot atkritumu attēlus atbilstošās krāsas konteineros. Klausoties jautājumus, kurus izlasa vai nu skolotāja, vai bērni, izmantojot balsošanas kartītes (lielus īkšķu attēlus), noskaidroja dažādu apgalvojumu patiesumu par atkritumu neradīšanu, aprites ekonomiku pirmsskolas bērniem saprotamā veidā.
  6. Stacijā BIOLOĢISKĀ DAUDZVEIDĪBA bērniem bija iespēja izzināt pļavu augus. Iestādes teritorijā noteiktos laukumos pētīja, cik liela ir augu bioloģiskā daudzveidība pie mums. Noskaidroja, kurus augus bērni pazīst, kuriem zina nosaukumus, kurus atpazīst dabiskā vidē un kurus pazīst pēc attēliem. Bērniem bija iespēja noklausīties skolotājas lasīto Annas Sakses pasaku par ziediem, kuru izvēlējās no nejauši atšķirtās grāmatas lappuses.
  7. Stacijā TRANSPORTS bērniem bija iespēja kopā ar skolotājām izgatavot uzsaukumu sabiedrībai par CO2 samazināšanu un transporta atbildīgu lietošanu. Pagatavotie plakāti tiks piestiprināti pie iestādes teritorijai piekļautā žoga, lai vērstu sabiedrības uzmanību atbildīgu ieradumu veidošanai.
  8. Stacijā ENERĢIJA bērniem bija iespēja aktualizēt savas zināšanas par atbildīgu elektroenerģijas lietošanu, tās taupīšanu. Skolotāja nolasīja bērniem dažādus apgalvojumus, kurus bērni pēc saviem ieskatiem un domām vērtēja kā atbildīgu vai neatbilstošu rīcību dabas resursu lietošanā. Šajā stacijā bērni kopā ar skolotājām noskaidroja, kādos veidos grupiņas bērni viens otru emocionāli un enerģiski var uzlādēt, lai visi justos kā komanda.
Āra diena bērnudārzā

Pēc visu uzdevumu izpildīšanas, kopīgas muzikālas pavingrošanas kopā ar mūzikas skolotāju Austru Matveju bērni paveikto pārrunāja ar Cūciņu Rozāliju Rukšķi un apsprieda, ka Atkritumu Mošķis ir labojies, noķerts un izmētātos atkritumus savācis, turpmāk vairs atkritumus neizmētās un stāstīs citiem par vides tīrību un atbildīgu ieradumu veidošanu ikdienas darbībās un svētkos.

Āra diena PII Dartija

Pārdomājot āra nodarbības norises, visi nonācām pie atziņas, ka tīra vide sākas no katra paša rīcības.

Pasākumi ar vienotas idejas īstenošanu, ar vērtībās balstītu ieradumu veidošanu rada pārliecību, ka nākotnes sabiedrība būs saprotošāka, atbalstošāka, pieņemošāka un atbildīgāka.

Lai popularizētu zaļo dzīvesveidu, veidotu dziļāku izpratni par videi draudzīgu saimniekošanu un atbildīgas rīcības nozīmi, esam nolēmuši nākamajā mācību gadā organizēt Zemgales Pirmsskolu Ekoskolu Bērnu ekopadomju forumu. Tiekoties vienādi domājošiem, ir sajūta, ka pasaule kļūst labāka!

Vairosim labo!