Izglītība

Sabiedrība ir tik dažāda, un tās vajadzības ir daudzveidīgas. Dažādi ir arī bērni un jaunieši, atšķirīgas ir viņu spējas, prasmes un dzīves apstākļi. Lai katram skolēnam palīdzētu iegūt kvalitatīvu izglītību, izglītības iestādēs tiek veidotas atbalsta komandas.

Atbalsta komanda ir speciālistu grupa, kas savas kompetences ietvaros koordinē un nodrošina pedagoģisko, psiholoģisko un sociālo palīdzību izglītojamajiem. Atbalsta komandā ietilpst izglītības iestādes administrācijas pārstāvis, izglītības psihologs, speciālais pedagogs, sociālais pedagogs, logopēds, pedagoga palīgs, medicīnas darbinieks, klases audzinātājs vai mācību priekšmeta skolotājs, vecāki. Ievērojot katras izglītības iestādes darbības specifiku un apmēru, atbalsta komandas sastāvs var būt atšķirīgs, bet vienmēr tajā ir darbinieki, kuri rūpējas, lai bērni un jaunieši veiksmīgāk iekļautos izglītības ieguves procesā.

Mērķgrupas atbalsta komandas darbībai ir vairākas: tie ir izglītojamie ar speciālām vajadzībām un adaptācijas grūtībām; otrgadnieki un trešgadnieki, tādi skolēni, kuri ilgstoši kavējuši mācības slimības vai neattaisnotu iemeslu dēļ; bez vecāku gādības palikušie un no vardarbības cietušie; izglītojamie, kuri ir policijas, bāriņtiesas, sociālā dienesta uzskaitē, kā arī iespējamie atkarību izraisošo vielu lietotāji u. c.

Pats svarīgākais izglītības psihologa pienākums ir rūpēties par izglītojamo psihisko veselību, veidojot attīstošu, psiholoģiski komfortablu vidi, uzsver Bauskas novada administrācijas Izglītības nodaļas vadītāja Baiba Šumina. Speciālistam ir jāpalīdz bērnam labāk saprast sevi, pilnveidot saskarsmes iemaņas, psiholoģiski sagatavoties patstāvīgai dzīvei, saglabāt pašcieņu un cerību pat grūtos personiskos brīžos. Strādājot individuāli, iespēju robežās jāsekmē bērna intelektuālā attīstība. Mācību procesa laikā nevaram balstīties tikai uz atbalsta sniegšanu bērniem, kuriem ir mācīšanās grūtības, bet jāizmanto visi pieejamie resursi, lai sniegtu atbalstu arī talantīgajiem bērniem.

Atbalsta speciālistu noslodzi izglītības iestādēs nosaka atbilstoši izglītojamo skaitam, papildus ņemot vērā izglītojamo skaitu speciālajās izglītības programmās.

Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs, izglītojamajiem 1,5–5 gadu vecumā:

  • logopēds - 1/160 izglītojamie;
  • psihologs - 1/600 izglītojamie;
  • speciālais pedagogs - 1/600 izglītojamie;
  • sociālais pedagogs - 1/600 izglītojamie.

Savukārt Valsts mērķdotācijas sadales kārtība nosaka, ka atbalsta personālam jānovirza ne mazāk kā 7% no kopējās izglītības iestādei piešķirtās mērķdotācijas.

Bauskas novada pašvaldības izglītības iestādēs atbalsta personāls ir gandrīz pietiekami nokomplektēts, taču ir izglītības iestādes, kurās trūkst sociālo pedagogu, psihologu un arī logopēdu. Tomēr izglītības iestādes dara visu nepieciešamo, lai izglītojamie atbalstu saņemtu.

Sakām paldies visiem speciālistiem, kuri darbojas izglītības iestāžu atbalsta komandās. Īpaši lepojamies ar Bauskas 2. vidusskolas atbalsta komandas veikumu un Bauskas Valsts ģimnāzijas vadības komandu, kura pierādījusi, ka tikai ar kopīgu darbu var panākt izcilus rezultātus. Tāpēc Bauskas novada pašvaldība abas minētās komandas izvirzījusi apbalvojumam Latvijas Universitātes rīkotajā konkursā “Gada skolotājs”.