Der zināt

Piektdien, 17. februāri, Bauskas rātsnamā vairāk nekā 25 tūrisma sektora uzņēmēju piedalījās seminārā „Eksportspējīgu tūrisma pakalpojumu un produktu veidošana”.

Ievadā sanākušos uzrunāja Valdis Veips, Zemgales Plānošanas reģiona Izpilddirektors: „Uzņēmējdarbība pati par sevi ir būtiska joma pašvaldību attīstībā, tai skaitā arī tūrisms. Arī pēc pandēmijas ir vērojama vēlme ceļot, atklāt un iepazīt. Esmu pārliecināts, ka šodien uzzināsiet daudz jauna.”

„Laikam ejot, mēs labi redzam - tūrisms nav tikai izklaide, bet ir arī palīgs mazajiem un vidējiem uzņēmējiem. Viņi ir stūrakmens pašvaldības attīstībā, tādēļ ir būtiski atrast pareizos līdzekļus, simbolus un veidu, kā atbalstīt mūsu novada uzņēmējus. Latvijā ir daudz uzņēmumu, kuri var atraktīvi pasniegt savu preci un pakalpojumu,” turpināja Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks Aivars Mačeks.

Zemgales Plānošanas eģiona Zemgales uzņēmējdarbības centra eksperte darbā ar uzņēmējiem un investoriem Sandra Grigorjeva semināra dalībniekiem pastāstīja par atbalsta iespējām uzņēmējiem, jauniešu apmācību iespējām iesaistei uzņēmējdarbībā un jau īstenotajām uzņēmējdarbības atbalsta un mārketinga aktivitātēm.

Piemēram, 2022. gadā tirdzniecības misijā Oslo, Norvēģijā, Zemgali pārstāvēja Bauskas novada mājražotājs Otto Lodiņš, kurš piedāvā inovatīvu produktu – putoto medu. Savukārt starptautiskā dizaina, arhitektūras un amatniecības izstādē, kas arī notika Oslo, Bauskas novadu pārstāvēja „Laima Ceramics”, kas piedāvā porcelāna un akmens traukus. S. Grigorjeva skaidroja, ka izstādes dalībniekus Zemgales Plānošanas reģions izvēlas ļoti rūpīgi, piesaistot uzņēmējdarbības jomas ekspertus un vērtējot, piemēram, ražotāja tīmekļvietnes pieejamību angļu valodā, uzņēmēja spēju sevi prezentēt angļu valodā un radītā produkta eksportspēju. Ikviens interesents ir aicināts sekot līdzi aktualitātēm: www.zuc.zemgale.lv/.

Bauskas novada pašvaldības atbalsts uzņēmējiem

Elita Priedniece, Bauskas novada Uzņēmējdarbības un kompetenču attīstības centra vadītāja, sanākušos iepazīstināja ar pašvaldības nodrošināto atbalstu uzņēmējdarbības uzsākšanai un produktu attīstībai. Šobrīd ir izsludināts grantu konkurss „Īsteno savu ideju Bauskas novadā”, kurā uzņēmēji ir aicināti iesniegt savas idejas. Konkursa mērķis ir sniegt atbalstu Bauskas novada jauno uzņēmēju un fizisko personu projektiem, kas tiks realizēti Bauskas novada teritorijā. Kopējais pašvaldības atvēlētais budžets atbalsta nodrošināšanai ir 30 000 EUR. Plašāka informācija par konkursu.

Konkurss noslēgsies 23. martā, bet 3. martā Iecavā, 6. martā Vecumniekos un 10. martā Rundālē ir ieplānotas konsultācijas projektu ideju sagatavošanai.

Tāpat Elita Priedniece informēja, ka šogad Bauskas novadā tiks veidota Uzņēmēju konsultatīvā padome, labvēlīgas uzņēmējdarbības vides attīstībai un pašvaldības aktīva dialoga ar uzņēmējiem veicināšanai. Padome būs instruments pašvaldības darbam uzņēmējdarbības vides pilnveidošanas jautājumos, pārstāvot nozaru uzņēmēju intereses Bauskas novada teritorijā. Padome darbosies pēc brīvprātības principa.

Šogad plānoti „Uzņēmēju brokastu” pasākumi četrām dažādām uzņēmēju mērķauditorijām ar mērķi veicināt uzņēmēju tīklošanos, sarunas starp uzņēmējiem un pašvaldības pārstāvjiem par dažādiem aktuāliem jautājumiem.

Eksperimentālā kārtā ir plānots ieviest jaunu saziņas platformu uzņēmējiem DISCORD, kuru varēs izmantot gan savstarpējai saziņai, gan informācijas apmaiņai par dažādām aktualitātēm, piedāvājumiem un produkciju. DISCORD vidē uzņēmējiem būs iespēja veidot sadarbības tīklus, atvērtas un slēgtas grupas, tādējādi vienkopus veidojot Bauskas novada uzņēmēju komūnu.

Tūrisma piedāvājumā aicina iekļaut lietuviešu valodu

Inese Turkupole-Zilpure, Bauskas novada Tūrisma informācijas centra vadītāja, ieskicēja būtiski paveiktos darbus 2022. gada sezonā, nākotnes plānus tūrisma attīstībai un informēja par Bauskas novada tūrisma tendencēm pērn un iecerēm šajā gadā.

No šī gada sākuma ikvienam ir pieejama jauna tīmekļvietne www.visit.bauska.lv, kur redzams arī jaunais Bauskas novada tūrisma logo. Tā izstrāde bija nepieciešama, lai veidotu Bauskas novada - kā tūrisma galamērķa - atpazīstamību.

Ņemot vērā, ka Bauskā kā pierobežas novadā ir diezgan liels Lietuvas tūristu īpatsvars, Tūrisma centra vadītāja aicināja uzņēmējus apdomāt iespēju savā tūrisma piedāvājumā pakāpeniski iekļaut arī lietuviešu valodu – gan tīmekļvietnēs, gan pārdomāt, kā savu piedāvājumu pasniegt lietuviešu tūristiem draudzīgā veidā. I. Turkupole-Zilpure ir pateicīga tiem, kas jau ir ieviesuši ēdienkartes, cenrāžus un citu saturu lietuviešu valodā. Tas būtiski atvieglo mūsu kaimiņu vizīti Bauskas novadā.

Daiva Tankūnaitė stāstīja par Lietuvas tūrista profilu un interesēm (kā tūrisma aģentūras izvēlas objektus). Tūristu piesaistei būtiski ir radīt nebijušus, interesantus piedāvājumus (nišas produktus) mainīties, augt un neatkārtoties. Ir būtiski veidot kompleksu piedāvājumu vismaz divām dienām, tūrisma pakalpojuma sniedzējiem savstarpēji sadarbojoties. Tāpat produktiem jābūt ar stāstu, jo tā ir pievienotā vērtība, ko tūristi novērtē.

Kā labs produkts Bauskas novada tūrisma piedāvājumā lietuviešu mērķauditorijai tika minēts Bauskas rātsnams kombinācijā ar koncertu vai citu kultūras pasākumu tuvākajā apkārtnē, ar labas kvalitātes degustāciju, ēdināšanas pakalpojumu. Bieži tiek iekļauti koncerti Rundāles pilī, Bruknas muižas apskate. Tāpat arī akcentēts tika Rožu stāsts Rīgas ielā, Bauskā, un tumsā izgaismotā Bauskas pils, kas veido skaistus foto mirkļus.

Daiva Tankūnaitė uzsvēra, ka ir rūpīgi jāseko līdzi publicētajai informācijai tīmekļvietnēs. Tai jābūt ērti sasniedzamai, lai gidi var ātri un ērti iepazīties ar aktuālo un unikālo piedāvājumu, kas varētu tikt iekļauts tūrisma pakalpojuma plānā. Tūrisma aģentūras un operatori savus plānus un maršrutus veido gadu un pat divus uz priekšu, tādēļ arī tūrisma pakalpojuma sniedzējam laikus ir jāreaģē un savs objekts vai pakalpojums jāpiedāvā.

Savukārt Gints Jankovskis ieskicēja fotoattēla nozīmi tūrisma mārketingā. Viņš aicināja izmantot vizuālo un audiovizuālo saturu savu produktu un pakalpojumu tīmekļvietnēs un sociālo mediju profilos, jo mūsdienās tieši vizuālais tēls ir tas, kas izšķirs tīmekļvietnes vai sociālā medija apmeklētāja vēlmi iedziļināties publicētajā saturā. Lai nostiprinātu iegūtās zināšanas, semināra dalībnieki tika iepazīstināti ar vienkāršām vizuālo materiālu izstrādes un apstrādes platformām, kam pieejamas arī ērtas bezmaksas versijas.

Tūrista uzmanību piesaista jaunumi

Pasākuma turpinājumā lektors Ēriks Lingebērziņš stāstīja par inovatīvu un eksportspējīgu tūrisma pakalpojumu un produktu veidošanu, tūrisma produktu attīstības virzieniem, analizējot klientu segmentu, paaudžu maiņu tūrisma nozarē, tūristu uzvedības tendences. Viņš uzsvēra, ka tūrista uzmanību piesaista jaunumi. Atgriešanās galamērķī ir atkarīga no spējas pārliecināt izvēlēties atkārtotu un uzlabotu preci vai pakalpojumu, nevis jaunu pieredzi.

Viņš aicināja katru padomāt - kāda ir mana produkta vieta tūrisma sistēmā? Cik attīstīts ir mans produkts? Kādas ir mana produkta tālākās attīstības iespējas? Kā mans produkts apmierina dažādas vajadzības un kādas vēlmes var tikt piepildītas, saņemot (pērkot) manu produktu? Kāds ir mana produkta attīstības mērķis?

Pasākuma otrajā daļā tika organizēts interaktīvs darbs grupās Bauskas novada eksportspējīgu tūrisma produktu veidošanai. Galvenais uzdevums bija identificēt iespējamos un tūlītēji ieviešamos sadarbības tīklus, kas var būt gan naktsmītnes un ēdināšana, aktīvā atpūta, māksla un piedzīvojumi, gan ģeogrāfiski, ņemot vērā atrašanās vietu.

Semināru EEZ projekta „Uzņēmējdarbība Zemgalē” ietvaros organizēja Zemgales Plānošanas reģions sadarbībā ar Bauskas novada pašvaldību un Tūrisma informācijas centru, rosinot tūrisma pakalpojumu sniedzēju savstarpēju tīklošanos eksportspējīgu tūrisma pakalpojumu un projektu veidošanai.

Prezentācijas:

Bauskas novada pašvaldības
Sabiedrisko attiecību nodaļa