Bauskā, 9.augustā, viesojās satiksmes ministrs Tālis Linkaits un Rail Baltica projekta ieviesēji- RB Rail AS, Eiropas Dzelzceļa līniju, Latvijas Valsts ceļu un Autotransporta direkcijas pārstāvji. Bauskas novada pašvaldības priekšsēdētājs Aivars Okmanis, priekšsēdētāja vietnieks Aivars Mačeks, pašvaldības deputāti un atbildīgie speciālisti darba tikšanās laikā iepazinās ar Rail Baltica projekta virzību, diskutēja par aktuālajiem jautājumiem un vienojās par saskares punktiem turpmākās sadarbības veicināšanai.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits uzsvēra, ka šobrīd pamattrases projektēšanas darbi notiek visā Latvijas teritorijā un ir pienācis brīdis ciešākai sadarbībai ar projektā iesaistītajām pašvaldībām. Viņš atzīmēja projekta unikalitāti un norādīja uz vēsturisko pieredzi: „Kur ir dzelzceļš, tur ir attīstība”. Ministrs atzina, ka, izstrādājot projektu, tika izskatīti dažādi varianti, tomēr kā viens no veiksmīgākajiem arī ietekmes uz vidi kontekstā Latvijas Dienvidu posmā tika atzīts dzelzceļa posms, kas vijas cauri Bauskas novadam.
RB Rail AS stratēģisko partneru un komunikācijas departamenta direktors Ģirts Bramans klātesošos iepazīstināja ar šī gada svarīgākajām prioritātēm, uzsverot vienotas būvniecības stratēģiju visās trīs Baltijas valstīs un norādīja, ka Bauska ir iekļauta pamattrases būvniecības pirmajā posmā. Dienvidu posms Latvijas teritorijas mērogā ir prioritāte, tāpēc tā virzība norit visraitāk. Šobrīd ir saņemts pirmais Iecavas tilta projekta risinājums. Kopumā Bauskas novadā ir plānoti 14 satiksmes pārvadi.
A.Okmaņa taujāts par ievada izveidi uz pilsētu, RB Rail AS tehniskais direktors Ēriks Diļevs norādīja, ka tāds ir paredzēts, tomēr nav iekļauts pamatprojektā. Viņu papildināja Satiksmes ministrs, uzsverot, ka vispirms ir jāizbūvē pamattrase un tikai pēc tam tiks izskatītas nākamās kārtas, t.sk. iekšzemes pārvietošanās.
Sarunas turpinājumā Eiropas Dzelzceļa līniju valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris pieļāva, ka Bauskas posma izbūve provizoriski varētu būt sarežģītākā šī projekta daļa. Posma būvprojektēšana sāksies jau šī gada nogalē, paralēli tai notiks iepirkums lokālplāna izstrādei.
Šobrīd Latvijā uz Rail Baltica pamata līnijas ir plānotas 16 reģionālās stacijas, to skaitā arī Iecavā un Bauskā. Iecavā vienviet atradīsies reģionālā stacija un apkopes punkts, kur tiks izvietota specializētā būvtehnika un uzglabāti būvmateriāli. Jau šobrīd ir svarīgi minētos mobilitātes punktus plānot ar lielāku kapacitāti, īpašu uzsvaru liekot uz ceļu infrastruktūru, salāgojot vietējā sabiedriskā transporta un vilcienu kustības grafikus, kā arī veicinot tūristu plūsmu un uzņēmējdarbību punktu tuvumā.
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš norādīja, ka mobilitātes attīstības galvenais mērķis ir multimodālas un integrētas sabiedriskās transporta sistēmas izveide, kas nodrošinās ātru savienojumu starp lielajiem centriem, kā arī ērtus savienojumus reģiona iekšienē. Projektā paredzēta iespēja jaunu satiksmes tīklu izveidei, t.sk. pasažieru savienojumam no pilsētas uz staciju.
2022. gada vidū plānots uzsākt sarunas ar piegulošo zemju īpašniekiem par īpašumu atsavināšanu. Detalizēta informācija ir pieejama vietnē.
Tikšanās laikā tika pārrunāts Bauskas iedzīvotāju sāpīgākais jautājums, proti, apvedceļa izbūve. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits informēja, ka tuvākajās dienās šis jautājums tiks izskatīts valdībā konceptuāli. Šobrīd Bauskas apvedceļa „Misa – Lietuvas robeža” izbūve tiek vērtēta kā nākamā svarīgākā prioritāte pēc Ķekavas apvedceļa. Ja 2022. gada jūlijā valdība pieņems pozitīvu lēmumu, tad projektēšanas darbi un formālā puse varētu aizņemt četrus gadus, bet būvdarbus būtu iespējams uzsākt 2026.gadā.
Aktuālā informācija par Rail Baltica projekta aktualitātēm tiks publicēta pašvaldības informatīvajos kanālos.
Inga Pinne
Sabiedrisko attiecību speciāliste
Foto: I.Pinne