Satiksmes ministrs Tālis Linkaits un Bauskas novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis piektdien, 10. jūnijā, Bauskas Rātslaukumā atklāja ceļojošo vides izstādi “Ar vienu vilcienu rītdienā”, vienlaikus atbildot uz iedzīvotāju jautājumiem par «Rail Baltica» projektu.
Bauskas novada domes priekšsēdētājs sacīja: “Ir liels prieks redzēt, ka notiek reālas darbības, lai tuvākajos gados tiktu atklāta «Rail Baltica» dzelzceļa līnija, kura šķērsos Bauskas novadu. Šis projekts ir iespaidīgs un ar nepacietību gaidīsim, kad tas tiks realizēts.”
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits izcēla dzelzceļa nepieciešamību reģiona attīstībai. “Dzelzceļš ienesīs Bauskas novadam ienākumus – būvniecības procesā objektā strādās simtiem cilvēki. Būs nepieciešams nodrošināt ēdināšanu un naktsmītnes, līdz ar to ieguvēji būs vietējie ēdinātāji un naktsmītņu nodrošinātāji. Cilvēki ērti un ātri varēs pārvietoties pa reģioniem, baudot kvalitatīvu un mūsdienīgu satiksmes pakalpojumu.”
Ministrs arī uzsvēra, ka Bauskas novads ir pirmais novads, kurš saskarsies ar projektu. “Bauska kalpos kā paraugs citām pašvaldībām. Par laimi vai nelaimi – Bauskas novads būs pirmais novads, kurā ienāks projekts. Bauska būs atskaites punkts, no kura mācīsies un kura pieredzi izmantos tālākai projekta attīstībai citas pašvaldības,” tā T. Linkaits.
«Rail Baltica» pārstāvji atbildēja arī uz iedzīvotāju jautājumiem:
Vai pāri Mēmeles tiltam, kurš tiks izbūvēts projekta ietvaros, būs nodrošināta arī gājēju un velosipēdistu infrastruktūra?
Atbilde: «Rail Baltica» projekts ir ātrgaitas vilcienu projekts, kurā drošības noteikumi neļauj izbūvēt šādu infrastruktūru.
Vai nākotnē plānota dzelzceļa pietura arī Bauskas pilsētā?
Atbilde: Jā, bet citā projekta fāzē un ne tuvākajos gados. Plāni ir un tie laika gaitā tiks realizēti, bet viss atkarīgs no finanšu līdzekļiem. Bet pievadi pilsētu centriem ir plānoti, tai skaitā arī Bauskai. Tiks izbūvēta pamattrase un tālāk tiks lemts par pievadiem.
Vai Bauskas dzelzceļa stacija tiks izbūvēta vienlaikus ar pašu dzelzceļu un kur ar vilcienu no Bauskas stacijas varēs aizbraukt?
Atbilde: Jā, Bauskas stacija tiks izbūvēta vienlaikus ar dzelzceļu. Plānots, ka Bauskas stacija tiks savienota ar reģionālajiem vilcieniem, kuri aizvedīs uz Iecavu, Baldoni, Salaspili, Ķekavu, Jaunmārupi un lidostu “Rīga”. Plānots, ka ar vilcienu varēs aizbraukt arī uz Paņevežiem. Reģionālie vilcieni pārvietosies ar ātrumu līdz 200km/h.
Kādi ir interesantākie šī projekta objekti?
Atbilde: Apvienotā zvēru un autoceļa pāreja pie Iecavas. Tā ļaus dzīvniekiem droši šķērsot dzelzceļu un pāreja būt atdalīta no ceļa. Šādas pārejas ir populāras Igaunijā un Eiropā.
Interesants objekts tiks realizēts Mūsas upē pārrobežā ar Lietuvu. Tur tiks izbūvēts tilts, kura balsti nevar atrasties upē, līdz ar to tas tiks būvēts bez balstiem.
Kādā stadijā ir zemes atsavināšanas procesi?
Atbilde: Bauskas novadā tiek skarti 200 privātīpašnieku īpašumi. Pirmie 20 paziņojumi ir izsūtīti un notiek sarunas. Drīzumā sekos arī pārējo skarto īpašumu īpašnieku apzināšana.
Vai projekta īstenotāji un Satiksmes ministrs ir optimistiski par laika grafiku izpildi?
Atbilde: Katrā posmā ir riski. Katrs notikums pasaulē maina projekta realizēšanas grafiku. Nav noslēpums, ka «Rail Baltica» bija jāpabeidz 2025.gadā. Šobrīd termiņš ir uz 2027.gadu. Vai tas tiks izpildīts, grūti teikt, bet šobrīd viss rit raiti.
Vai «Rail Baltica» projektētāji seko līdz A7 šosejas Iecavas un Bauskas apvadceļa projektam?
Atbilde: Visi plāni tiek ņemti vērā. Vietās, kur apvadceļš pārklāsies vai būs blakus dzelzceļam, paredzēts brauktuves paplašinājums. Tiešā veidā «Rail Baltica» un apvadceļa projekti nav saistīti un tie viens otru neskar.
Vai tiks organizētas sarunas starp projekta īstenotājiem un pašvaldības pārstāvjiem un kas būs ar ceļiem būvniecības procesā?
Atbilde: Ar pašvaldības speciālistiem runās jau nākamajās tikšanās reizēs. Bauskas novadā plānots izbūvēt apmēram 70 kilometrus jauno ceļu, kuri pamatā tiks izmantoti būvniecības vajadzībām, bet pēc tam nodoti pašvaldības pārvaldībā ar valsts līdzfinansējumu. Būvniecības vajadzībām materiālu piegāde tiks nodrošināta izmantojot Iecavas un Skultes dzelzceļa stacijas.
Kāpēc Bauskas stacijas nosaukums būs “Mūsa”, nevis “Bauska”?
Atbilde: Šo nosaukumu izvēlējās paši iedzīvotāji, kad notika balsošana. Par cik šī stacija atradīsies sešus kilometrus no pilsētas, nebūtu korekti to saukt par Bauskas staciju. Stacijas nosaukums “Bauska” būtu piemērotāks stacijai, kura plānota nākotnē tuvāk pilsētai.
Vai būvniecības procesā tiks iesaistīti vietējais darbaspēks?
Atbilde: Būvniecības procesā būs nepieciešamība nodrošināt darbinieku ēdināšanu un izguldīšanu. Plānots, ka Iecavā tiks veidots dzelzceļa līnijas apkopes punkts, kurā plānots izveidot 150 jaunas darbavietas.
Vairāk par «Rail Baltica» projektu
Jautājumu gadījumā kontaktinformāciju atradīsies
Kā jau ziņots, šogad pa Latvijas novadiem ceļo izstāde “Ar vienu vilcienu rītdienā”, lai interesentus iepazīstinātu ar “Rail Baltica” tapšanu un atspoguļotu projekta būtību. Bauskas Rātslaukumā izstāde būs aplūkojama no 10. līdz 26. jūnijam.
Informācija par izstādi:
Izstāde radīta ar mērķi iedzīvotājus plašāk informēt par “Rail Baltica” ātrvilcienu dzelzceļu – staciju atrašanās vietām, ātrvilcienu izskatu un cik ātri ar tiem varēs pārvietoties ikdienas braucienos vai ceļojot uz Eiropu.
Izstādes apmeklētāji saistošā un viegli uztveramā veidā var iepazīties ar “Rail Baltica” projekta aktualitātēm, plānoto starptautisko un reģionālo satiksmi, kravu loģistikas attīstības iespējām novadu pašvaldībās, kā arī faktiem par vēsturisko dzelzceļa savienojumu ar Eiropu.
Apmeklētāji var aktīvi iesaistīties izstādes izzināšanas ceļā, un tā būs interesanta visām apmeklētāju vecumu grupām. Izstādes stends aprīkots ar QR kodiem, kurus nolasot ar viedierīci var noskatīties video par Rīgas Centrālās stacijas vīziju, plānoto ātrgaitas dzelzceļa staciju lidostā “Rīga” un citām tēmām, vai arī noklausīties pagātnes leģendas par “Rail Baltica” topošo staciju atrašanās vietām.
Padomāts arī par apmeklētājiem ar bērniem, piedāvājot interaktīvu atmiņas spēli “Atrodi vienādos”, kurā bērniem jāatrod vienādi attēli par “Rail Baltica” projekta vides, pasažieru drošības un ērtības tēmām.
Bauskā izstāde būs aplūkojama līdz 26. jūnijam. Vēlāk izstāde turpinās savu ceļojumu uz Iecavu, kā arī citām novadu pašvaldībām, ko šķērsos topošā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa līnija. Izstādes ceļojums pa novadu pašvaldībām Latvijā turpināsies līdz oktobra beigām. Noslēgumā izstāde tiks nodota Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejam, turpmākai ekspozīcijai muzeja āra teritorijā.
Izstādi tapusi ar Eiropas Savienības Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta atbalstu un sadarbībā ar novadu pašvaldībām.
Sabiedrisko attiecību nodaļa