Ceturtdien, 4. aprīlī, Mežotnes pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome, pēc iedzīvotāju ierosinājuma, uz tikšanos aicināja Bauskas novada domes vadību un deputātus, lai izrunātu pagasta iedzīvotājiem svarīgus jautājumus. Uz tikšanos ar iedzīvotājiem Daudzfunkcionālajā centrā „Strēlnieki'' ieradās Bauskas novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis, viņa vietnieks Aivars Mačeks, Bauskas apvienības pārvaldes vadītāja Līga Vasiļauska, Mežotnes un Codes pagasta nodaļas vadītājs Zigurds Kalējs un deputāts Voldemārs Čačs.
Mežotnes pagasta iedzīvotāju konsultatīvās padomes priekšsēdētājs Uldis Bundzinskis klātesošos informēja, ka iedzīvotāju konsultatīvā padome Bauskas novada pašvaldībai pirms tikšanās iesniedza divus jautājumus – valsts vietējā autoceļa V 1037 Lāči – Garoza – Dāliņi seguma stāvoklis un neizmantotās piecstāvu ēkas liktenis Garozas ciemā.
Uzrunājot sapulces dalībniekus, Aivars Okmanis izteica atzinīgus vārdus Mežotnes pagasta iedzīvotājiem par interesi tikties un diskutēt ar novada pašvaldības vadību, kā arī uzteica konsultatīvās padomes darbu aizstāvot iedzīvotāju intereses.
A. Okmanis sapulces dalībniekus iepazīstināja ar trīs iespējamajiem veidiem, kā valsts vietējais autoceļš V 1037 Lāči – Garoza – Dāliņi varētu tikt noklāts ar cieto segumu – dubultās virsmas klājumu vai asfaltu.
- Pārcelt Mežotnes pagasta administratīvo centru uz Strēlniekiem.
Valsts realizē programmu, kura nosaka, ka pagasta administratīvajam centram jābūt savienotam ar novada centru ar ceļu, kas noklāts ar cieto segumu. Šobrīd Mežotnes pagasta administratīvais centrs ir Mežotnē, bet pārceļot to uz Strēlniekiem, valstij minētā plāna ietvaros, teorētiski, būtu jānodrošina pagasta un novada centra savienošana ar ceļu ar cieto segumu. Šī plāna ietvaros, kopējais plānotais asfaltēto valsts ceļu kopgarums ir tuvu 1000 kilometriem (km), no kuriem pēdējo gadu laikā noasfaltēti ir tikai 100 km, bet līdz 2027. gadam plānots noasfaltēt vēl nepilnus 300 kilometrus, kas nozīmē, ka dažu gadu laikā realizēta tikai neliela daļa no plānotā.
Tiesa, lai administratīvais centrs tiktu pārcelts, pašvaldībai jāizpilda virkne kritēriji, kas, visticamāk, apdzīvotā vietā “Strēlnieks” nav izdarāms, kaut vai iedzīvotāja skaita dēļ un sniegto pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā. - Mainīt autoceļa nozīmi.
Pēc administratīvi teritoriālas reformas, dabā mainījusies vairāku ceļu nozīme, bet finansējumu programmās ceļu klasifikācija palikusi nemainīga. Mainot autoceļu nozīmi, iespējams kvalificēties citiem valsts finansēšanas modeļiem, kā arī “uzkāpt augstāk” prioritāro ceļu sarakstā, kas ļautu ātrāk sagaidīt valsts finansējumu grants autoceļu pārbūvei lauku reģionos. Līdz šim par galveno lauku grants autoceļu piešķirtās klases kritēriju kalpoja pagastu nodaļu un pagastu administratīvā centra atrašanās vieta, bet tagad liela nozīme ir sociālo pakalpojumu pieejamībai. Kā zināms, autoceļš V 1037 ved uz Sociālās aprūpes centru “Derpele”, kurš atrodas Garozas ciemā. - Sadarbība ar AS “Latvijas Valsts ceļi”.
Šobrīd valsts līmenī notiek darbs pie tā, lai noteiktu, pēc kādiem kritērijiem iedalītos tie autoceļi, kurus varētu pārņemt pašvaldības ar valsts līdzfinansējumu. Kritēriji noteiktu, ka pirms pārņemšanas, valsts konkrēto ceļu sagatavo asfalta ieklāšanai – izveido ūdens atvadu, iztīra grāvjus, izcērt krūmus un tiek ieklāts šķembu segums, lai pašvaldība pēc tam var ieklāt dubultās virsmas vai asfalta segumu, balstoties uz finansiāli izdevīgāko piedāvājumu.
Teorētiski iespējams arī 4. scenārijs – ceļa pārņemšana pašvaldības īpašumā. Pārņemot ceļu, pārbūves darbiem nāktos lūgt valsts aizdevumu, kuru saņemt var tikai gadījumā, ja pašvaldība nodrošina līdzfinansējumu 15 – 20 % apmērā no kopējām projekta izmaksām, kas šajā gadījumā pārsniegtu visu šī gadā Bauskas novadā plānoto projektu līdzfinansējumu apmēru.
A.Okmanis atgādināja, ka līdzīga situācija ir arī citviet novadā un iztērēt vienam projektam visu projektu līdzfinansējumu gada nogrieznī nebūtu saprātīgi. Viņš arī atgādināja, ka kādreizējā Rundāles novada domes realizētā Svitenes ceļa pārņemšana prasīja vairāk nekā 10 gadus un, visticamāk, ja arī finansējums būtu pieejams, līdzīgi būtu arī ar valsts vietējais autoceļa V 1037 Lāči – Garoza – Dāliņi pārņemšanu un pārbūvi.
Otrs svarīgākais jautājums, kurš interesēja sanākušos – pamestās piecstāvu ēkas nojaukšana Garozas ciemā.
Mežotnes pagasta iedzīvotāji pauda satraukumu, ka ēka ir pamesta un iedzīvotājiem bīstama, tā ir vidi degradējoša un nav izmantojama pašvaldības funkcijām. Iedzīvotāji uzskata, ka ēka steigšus jānojauc.
Bauskas novada pašvaldības vadība informēja, ka aptuvenās ēkas nojaukšanas izmaksas ir 70 tūkstoši eiro. Tik liela finansējuma iztērēšana ēkas nojaukšanai pašvaldībai šobrīd nav prioritāte, jo ir citas saimnieciskās vajadzības, kurās jāiegulda finanšu līdzekļi, piemēram, izglītības iestādēm jāiegādājas jauni apkures katli un tamlīdzīgi.
Minēto ēku apsekojis Būvniecības valsts kontroles birojs un pašvaldība veikusi pirmās nepieciešamības darbības, lai ēka neapdraudētu apkārtējos iedzīvotājus.
Pēc diskusijas ar iedzīvotājiem, Bauskas novada pašvaldība ņems vērā iedzīvotāju ieteikumus un tuvākajā laikā izsludinās cenu aptauju ēkas nojaukšanai, kā arī pašvaldība aicinās potenciālos uzņēmējus un būvniecības jomas pārstāvjus ēku nojaukt, lai iegūtos būvmateriālus varētu paturēt un izmanot atkārtoti vai utilizējot iegūt otrreizēji celtniecība izmantojamos materiālus.
Sarunai tuvojoties noslēgumam, Bauskas novada pašvaldības pārstāvji un iedzīvotāji apsprieda kultūras dzīves aktualitātes, izglītības iestāžu darbību, sabiedrisko autobusu kustību, pašvaldības policijas darbu, mobilās lietotnes “Bauskas novads” un Bauskas novada iedzīvotāja kartes priekšrocības, lielgabarītu atkritumu akcijas, satiksmes drošību un Mežotnes pils likteni.
Mežotnes pagastā uz tikšanos ar Bauskas novada pašvaldības pārstāvjiem ieradās aptuveni 40 cilvēki. Arī citas Bauskas novada iedzīvotāju konsultatīvās padomes ir aicinātas organizēt iedzīvotāju tikšanos ar pašvaldības pārstāvjiem, lai diskutētu un saņemtu atbildes uz iedzīvotājiem interesējošiem jautājumiem.