SPRK informē, ka komersants SIA “Jelgavas komunālie pakalpojumi” tarifa projektu iesniedza saistībā ar izmaksu pieaugumu, apsaimniekojot nešķirotu sadzīves atkritumu plūsmu atkritumu poligonā “Brakšķi”.
Būtiskākais izmaksu pieaugums saistīts ar Valsts vides dienesta izsniegtās piesārņojošās darbības atļaujā noteikto, ka SIA “Jelgavas komunālie pakalpojumi” jāveido izmaksu uzkrājums nākotnes DRN saistību izpildei par bioenerģijas šūnas 2.sektorā ievietoto bioloģiski noārdāmo atkritumu frakcijas daļu, kas pēc bioenerģijas šūnas atsegšanas un tās satura pāršķirošanas nākotnē nebūs izmantojama (aptuveni 30%) pārstrādei vai reģenerācijai. Attiecīgi šī daļa tiks apglabāta atkritumu krātuvē, maksājot DRN par katru apglabāto tonnu.
Pieaugušas arī nomas un apsaimniekošanas izmaksas saistībā ar atkritumu apglabāšanas krātuves optimizāciju jeb apvienošanu. Apvienotas ir SIA “KULK” īpašumā esošās poligona “Brakšķi” 2.kārtas krātuves ar Jelgavas valstspilsētas pašvaldības īpašumā esošo pagaidu rekultivēto poligonu Brakšķi 1.kārtas atkritumu apglabāšanas krātuvi. To pašvaldība kopā ar atkritumu krātuvei piederošo infrastruktūru bez atlīdzības nodevusi SIA “Jelgavas komunālie pakalpojumi” lietošanai un tālākai krātuvju vienotai apsaimniekošanai. Optimizācija tika veikta ar mērķi iegūt papildu platību starp krātuvēm un paaugstināt kopējo kalnu augstumu, tādējādi paildzinot krātuvju lietošanu.
Pieaugušas infiltrāta attīrīšanas izmaksas – lai nodrošinātu infiltrāta, kas ik gadu kļūst arvien piesārņotāks, attīrīšanu atbilstoši vides normatīvo aktu prasībām, SIA “Jelgavas komunālie pakalpojumi piesaistījusi ārpakalpojuma sniedzēju, kas nodrošina pilna servisa infiltrāta attīrīšanas pakalpojumu speciālās konteinertipa reversās osmozes infiltrāta attīrīšanas iekārtās, kas uzstādītas poligona teritorijā.
Kopš 2021.gadā apstiprinātā tarifa būtiski pieaugušas izmaksas arī vides stāvokļa kontrolei un aizsardzībai, kā arī enerģijas, degvielas, tehnikas nomas, personāla un citas izmaksas regulētā pakalpojuma nodrošināšanai. Kopējās izmaksas pieaugušas arī, jo līdz ar dzērienu iepakojuma depozīta sistēmas ieviešanu samazinājušies atšķiroto tālākai pārstrādei derīgo materiālu realizācijas ieņēmumi, par kuriem samazina kopējās regulētā pakalpojuma izmaksas.
SIA “Jelgavas komunālie pakalpojumi” tarifa projektu SPRK iesniedza š.g. 13.martā. Tarifa projekta izskatīšanas laikā priekšlikumi un ieteikumi ne SPRK, ne SIA “Jelgavas komunālie pakalpojumi” netika saņemti. Izvērtēšanas laikā SPRK vairākkārt lūdza komersantam papildu informāciju, ko komersants arī regulāri sniedza. Izvērtējot saņemtos izmaksu skaidrojumus, pamatojošos dokumentus un precizēto tarifa projektu, SPRK secināja, ka tarifs ir pamatots un aprēķināts tādā apmērā, lai segtu SIA “Jelgavas komunālie pakalpojumi” sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma izmaksas. Apstiprinātais tarifs, salīdzinot ar vērtēšanai sākotnēji iesniegto ir par 0,5% jeb 0,70 EUR mazāks, vienlaikus veikti būtiski precizējumi tarifa projekta vērtēšanas gaitā.
Piemēram, no tarifa izslēgtas nepamatoti iekļautās izmaksas. Attiecīgi par 65% samazinātas bioenerģijas šūnas nomas maksas izmaksas, samazinot aprēķinā iekļauto investīciju atdevi, kā arī no tām izslēdzot bioenerģijas šūnas 1.sektora nākotnes DRN uzkrājuma izmaksas. Proti, biošūnas 1.sektors, kas ir slēgts un kuru līdz tā slēgšanai apsaimniekoja SIA “KULK”, netiek izmantots regulētā pakalpojuma sniegšanai, attiecīgi apsaimniekošanu visā tā ekspluatācijas periodā jāsedz iekārtas īpašniekam SIA “KULK”.
Lai realizētu apjomīgu Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansētu atkritumu poligona “Brakšķi” modernizācijas projektu 14,4 milj. apmērā, ar AS “SEB banka” š.g. 2.augustā noslēgts līgums par līdzfinansējumu 9,2 milj. apmērā. Tā rezultātā tarifā iekļautas izmaksas kredīta procentu maksājumiem 212 tūkst. EUR apmērā, kas nebija iekļautas sākotnēji iesniegtajā tarifa projektā. Pēc projekta realizācijas komersants varēs nodrošināt ES prasībām atbilstošu bioloģiski noārdāmo atkritumu apsaimniekošanu, kā arī veikt efektīvāku NSA šķirošanu un nodrošināt citus normatīvajos aktos noteiktās prasības.
Tāpat arī tarifa projekta izvērtēšanas gaitā izmaksas, ieņēmumi un atkritumu apjomi tika aktualizēti, ņemot vērā spēkā esošos līgumus, cenas, kā arī 2023.gada un 2024.gada plānotās izmaksas, ieņēmumus un plānoto atkritumu apjomus. Piemēram, elektroenerģijas izmaksas precizētas atbilstoši aktuālajam līgumam par elektroenerģijas iegādi saskaņā ar Nord Pool biržas elektroenerģijas cenām, kas prognozētas atbilstoši sešu mēnešu periodam no š.g. 1.oktobra, kā arī aktuālajiem sadales un pārvades tarifiem no š.g. 1.jūlija, kas izmaksas samazināja par aptuveni 10%, salīdzinot ar š.g. 10.maijā iesniegtā tarifa projekta sadales sistēmas pakalpojuma izmaksām pie līdzīga prognozētā elektroenerģijas patēriņa.
Ar SPRK lēmumu un apstiprinātā tarifa detalizētu aprēķinu iespējams iepazīties SPRK tīmekļvietnē, kur pieejama arī interaktīva vispārēja infografika par SIA “Jelgavas komunālie pakalpojumi” apstiprināto tarifu un interaktīvā tarifu karte, kurā var uzzināt par sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifiem citviet Latvijā.
Līdz 2035.gadam jānodrošina, ka atkritumu poligonos apglabā tikai 10% no valstī radītā sadzīves atkritumu daudzuma. Tā kā NSA ir lielākā sadzīves atkritumu plūsma, ko nogādā atkritumu poligonos, valsts noteikusi ikgadēju DRN likmes pieaugumu, kas jāmaksā par atkritumu apglabāšanu. Līdz ar to tarifs par atkritumu apglabāšanu arvien pieaugs. Tāpēc svarīgi būtiski palielināt dalīti savākto atkritumu apjomu, kurus var uzreiz nogādāt tālākai pārstrādei, nevedot apglabāt uz atkritumu poligonu.
SPRK apstiprina sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifu, ko sadzīves atkritumu poligonu apsaimniekotāji piemēro par darbībām, kas ar NSA tiek veiktas pēc to pieņemšanas atkritumu poligonā. SPRK apstiprinātā tarifa izmaksas ir daļa no pašvaldības noteiktās atkritumu apsaimniekošanas maksas, ko par atkritumiem maksā iedzīvotāji. Pārējās atkritumu apsaimniekošanas maksas sastāvdaļas atbilstoši līgumam, kuru noslēgusi pašvaldība un attiecīgajā administratīvajā teritorijā izvēlētais atkritumu apsaimniekotājs, veido izmaksas par darbībām, kas ar nešķirotiem un dalīti vāktiem sadzīves atkritumiem tiek veiktas no atkritumu savākšanas brīža līdz to nogādei uz atkritumu poligonu vai atkritumu turpmākas pārstrādes vietu.
SPRK apstiprinātie tarifi ir bez pievienotās vērtības nodokļa.