Izglītība

Latvijā izstrādāts projekts STOP 4-7, lai palīdzētu bērniem ar uzvedības problēmām, izmantojot pozitīvo audzināšanu. Pasākumu īsteno Valsts kanceleja sadarbībā ar “Latvijas kognitīvi biheiviorālās terapijas asociācijas” biedrību un ievieš programmu "STOP 4-7" visā Latvijas teritorijā.  

Programma tiek īstenota, izmantojot valsts piešķirto finansējumu. Multimodālas intervences programmā STOP 4-7 ir balstīta uz ārvalstu programmu veiksmīgu pieredzi. Programmas mērķis ir mazināt bērnu problemātisko uzvedību, mācot vecākus un pedagogus vairāk izmantot pozitīvās audzināšanas metodes un pakāpeniski izslēgt nekonsekvenci un bardzību. Programma ir multimodāla, jo vienlaikus atsevišķās grupās strādā gan ar bērnu, gan vecākiem, gan pedagogiem. STOP 4-7 programmas kodols ir bērnu sociālo prasmju treniņi.

Stop 4_7 Zīlītē

Bauskas pirmsskolas izglītības iestādē ”Zīlīte” šī gada pavasarī noslēdzās jau 5. intervence. Programmā piedalījās 11 audzēkņi vecumā no  4 līdz 7 gadiem, viņu vecāki un pirmsskolas pedagogi no dažādām Bauskas novada pirmsskolas iestādēm, kā arī no Ķekavas,

Audzēkņi kopā ar treneriem un jauno draugu “Zigi” 10 nodarbībās mācījās risināt dažādas problēmas, pazīt un regulēt savas emocijas, sadarboties, būt draudzīgiem un laipniem.

Programmā iesaistītie pedagogi uzzināja un iemācījās, kā ikdienas dzīvē strādāt ar impulsīviem, emocionāliem vai kautrīgiem bērniem. Pedagogi apguva programmas apmācībās piedāvātās metodes: STOP metode disciplinēšanai, relaksācijas vingrinājumus, dienas plāna kartītes, trokšņa termometru, lūdzu un paldies metodi u.c. Pedagogi par piedalīšanos šajā apmācības ciklā saņems profesionālās pilnveides apliecību. Savas zināšanas  viņi varēs tālāk izmantot ikdienas darbā.

Projekta ietvaros arī vecākiem bija iespēja gūt jaunas zināšanas 10 mācību nodarbībās, saņemt psihologu, speciālistu individuālās konsultācijas par darbu ar savu bērnu. Treneri vecākiem un pedagogiem sniedza atbalstu un zināšanas, kā veidot atbalstošu, strukturētu vidi, kā pozitīvi pastiprināt jeb apbalvot vēlamo uzvedību, kad un kādā veidā pielietot  saudzīgu un efektīvu sodu sistēmu (ignorēt nevēlamo uzvedību, veidot pārtraukuma laikus, izmantot nevēlamās uzvedības seku principu). Vecāki par projektu izteicās atzinīgi un pozitīvi novērtēja savas un  bērnu gūtās prasmes un iemaņas.

Komandas darbs ļāva ieraudzīt uzvedības korekcijas iespējas daudz plašāk, izvēlēties konkrētajam bērnam piemērotākās un efektīvākās metodes.

Šo projektu koordinēja Bauskas PII ”Zīlīte” vadītāja vietniece Anda Žurevska-Āne. Paldies par ieguldīto darbu "STOP 4-7" trenerēm, kas piedalījās nodarbībās: Aigai Fišerei, Gitai Vožniakai, Jolantai Kriščunei, Signei Sunaikai, Ievai Polei. Projekta noslēgumā vecāki bija sagādājuši pateicības torti.

Pateicības torte

Lai sniegtu atbalstu novada bērniem, šajā gadā tiek plānota vēl viena intervences grupa rudenī, kuras mērķis ir palīdzēt vēl 10-12 bērniem. Aicinām vecākus, kuru bērni ikdienā saskaras ar dažādām uzvedības grūtībām, pieteikties dalībai programmā, kas vērsta uz bērna sarežģītas uzvedības mazināšanu.

Dalībnieku atlase programmā “STOP 4 -7” notiek četros soļos:

1. solis – izglītības iestāde, sociālais dienests, bērna vecāki piesaka bērnu projekta koordinatoram e-pastā: anda.zurevska.ane@bauskasnovads.lv;

2. solis – koordinators saskaņo ar STOP speciālistu (psihologu) bērna, bērna ģimenes un skolotāju novērtēšanas laiku un vietu;

3. solis – STOP speciālists (psihologs) izvērtē bērna piemērotību programmai, bērna vecāku un skolotāju motivāciju dalībai;

4. solis – bērns, viņa vecāki un skolotājs uzsāk dalību programmā vai, ja grupa ir nokomplektēta, bērns, viņa ģimene un skolotājs tiek ievietoti gaidītāju sarakstā nākamajai intervences grupai.

“Kopā uz ceļa esam stiprāki”